100!


Lieve meter

Oma Beer

 

11 januari 2022 - vandaag word je 100. Honderd.

Een eeuw jou samenvatten in enkele zinnen zal mij niet lukken, maar ik kan wel een impressie geven van een sterke vrouw, die ik bewonder.

Laten we beginnen met je gevoel voor stijl - altijd tot in de puntjes verzorgd, juweeltjes, leuke handtasjes. Je zou wel een influencer kunnen zijn. Ik hoor je al denken: "een influencer? Wat is dat? Vertel me eens..."

Ook je huisje was één en al gezelligheid: jouw huisje had z'n inkleding voor elke mogelijke feestdag of speciale gelegenheid. De kast in de gang toonde steeds een tafereel, waar je toch even naar moest kijken om elk detail op te nemen.Een mooi servies, leuke meubeltjes, beertjes, quilts, kaarsjes, bloemetjes en veel kaartjes.

Je bent geliefd bij velen, want elke kerst, verjaardag,... stonden de kaartjes met persoonlijke boodschappen rijen dik.

Je schreef ook graag brieven, naar pennevrienden, maar ook naar ons. In je mooi, sierlijk handschrift was het steeds een plezier om een brief te krijgen of een kaartje, dat je steeds met veel zorg uitzocht. Je schreef niet alleen brieven, maar schreef stukken tekst over uit boeken: passages, die je interessant vond of waar je vragen bij had.

Leergierig ben je ook: alles interesseerde je. Mocht je de kans gekregen hebben, zou je zeker gestudeerd hebben. Professor dr Vanhooren. Zeker weten.

Jouw kennis van talen heb ik van jou. Alleen, jij bent zoveel beter dan ik in Frans - ik durf haast niks zeggen. Het zou je dan ook plezier doen om Mr O en z'n Frans te horen. Of trots zijn dat Loukepietoeke ook een talenknobbel heeft. Nu durven we in onze conversaties al eens een woordeke Frans te smijten en vaak zorgt dat voor leuke momenten.

Boeken stonden ook steeds centraal in je leven: lezen deed je graag en veel. Franse boeken, boeken over tuinen, fotoboeken, boeken over Frankrijk, Ierland, Vive le Vélo, verhalen van Amélie Nothomb....  

Ook de Tour de France doet me steeds aan jou denken: getrouw werd de etappe van de dag opgezet, de winnaar genoteerd en de vele, mooie landschappen geapprecieerd.

Een poezenvriend in hart en nieren. Ook nu nog spelen katten een centrale rol in je leven. Ze zijn nu jouw link naar de buitenwereld. Jouw rustpunt en veiligheidsdekentje.

Verliefd op Gent en het Gents dialect - elk boek over Gent moest je hebben, de achterkleinkinderen zouden Gentse liedjes kennen en op gezegende leeftijd ging je nog trouw naar de Gentse les. Ook de Gentse Feesten waren een jaarlijks hoogtepunt: Pierke en in het Middeleeuws ontbijt was je een ware vedette.

Bovenal was je een échte oma/ meter: geen bezoekje zonder een (pak) koekjes (Scholiertjes van Lu!) of een paar chocolaatjes (Côte d'Or uiteraard). "En ge gaat toch iets drinken? Hebt ge genen dorst? Doe de kindjes maar wat koekjes mee!".

Je was steeds geïntereseerd in het alledaagse leven: werk, huis, kindjes. Altijd oprecht luisterend. 

De attente lezer heeft al gemerkt dat sommige zaken in verleden tijd geschreven staan - zaken, die je jammergenoeg niet meer kan. Je was kranig tot een grote 4 jaar geleden, maar mede door Corona verloren we die deeltjes van jou in de mist, die steeds meer vat op je heeft.

Je weet niet goed meer wie we zijn, maar gelukkig zien we nog sprankels van jouw sterke persoonlijkheid: een schalks lachje, een pruillip, een kleine gevatte repliek, liefst in 't Frans.

Maar één ding is zeker: vandaag ben je 100 en word je gevierd. Je bent geliefd, dat voel je zeker nog. Als ik van één ding zeker ben, is dat je de liefde van al die om je heen, dichtbij of op afstand, zeker voelt.

Lieve meter, weet dat ik trots op je ben. Je bent een voorbeeld voor me, een sterke vrouw. Ik zie je graag.

Gelukkige 100e verjaardag! x

 

Reacties

Populaire posts